Spännande fiske i Sandasjön!

Den senaste veckan har det varit god fiskelycka för många. För sex personer har det varit lite extra lyckosamt då de fått upp några av de märkta fiskar som simmar i sjön och ger fiskaren ett presentkort på 2000 kr på Söders Sportfiske!

Men det simmar kvar fler fiskar som är märkta så chansen finns för andra att vinna samma sak.

Mycket annan fin och lite större fisk har också visat sig! Särskilt ytaktiva har de varit när vinden mojnat och långhelgen ser ut att kunna bjuda på några sådana stunder! Det gäller att röra på sig och leta luckorna för vinden inte kommer åt.

Kolla in tävlingsreglerna här så att du är redo om du plötsligt har en märkt fisk i håven!

Flugfisketävling avgjord!

Onsdagen den 20 maj anordnade klubbens flugfiskesektion en torrflugetävling i Sandasjön!
I samband med den instiftades ”Sandasjöns ärofyllda vandringspokal” som är ett pris som vinnaren får ta hem tills det är dags för nästa tävling.
I den första tävlingen fick bara torrflugor användas och förutsättningarna var bra. Fisken var dock inte på sitt bästa vakhumör men kvällen var trevlig och vanns tillslut av Andreas Falk med två fiskar. Lika många som tvåan Daniel Avre Lams men Andreas fick den första fisken och därför gick pokalen till honom. Grattis!
Kvällen avslutades med grillning och de ca.15 deltagarna hade alla haft en härlig kväll trots att det var svårt!

Till hösten blir det en ny tävling! Kanske med andra regler och förutsättningar.

Vårens, eller årets (?) tävling!

Enskede Sportfiskeklubb firar som bekant 75-årsjubileum hela 2026! Detta uppmärksammar vi bland annat genom olika tävlingar i samarbete med Söders Sportfiske. I Sandasjön har vi redan haft pimpeltävling med 5000kr i presentkort och en gäddtävling med 3500kr i presentkort. Nu är det dags för nästa överraskning!

Under våren har och kommer vi att märka totalt 10 regnbågar (vid ryggfenan) med en liten grön fiskmärkning med ett nummer på. Dessa sätts ut när som helst utan att vi meddelar innan eller efter. Tanken är inte att ha en starttid för tävlingen utan snarare att besökare fiskar som vanligt men att det plötsligt kan simma förbi regnbågar som ger ett presentkort på ett värde av 2000 kronor på Söders Sportfiske. För att kunna vinna behöver man följa vissa specialregler utöver de vanliga reglerna! Läs noga!

– Fångar du en märkt fisk tar du en bild på fisken och märkningen och skickar till sandasjon@esfk.se tillsammans med ditt namn och kontaktuppgifter. Fisken ska avlivas och räknas av mot din fiskekvot. Ta tydliga bilder som visar siffrorna på märkningen samt dig själv som fångade den (tillsammans med fisken). När bilderna bekräftats kommer vi låsa upp möjligheten att hämta ut ditt presentkort i butiken.

– En och samma person kan inte vinna fler än ett presentkort, detta för att vi ska få möjlighet att göra så många som möjligt till vinnare. Om du får en andra märkt fisk (eller fler) under året så behöver denna/dessa återutsättas.

– Enskede Sportfiskeklubb förbehåller sig rätten att inte lämna ut presentkort vid misstänkt fusk.

Skitfiske!

Premiär i Sandasjön lördag 11 april!

Vi har glada nyheter till alla fiskesugna! Redan nästa lördag blir det vårpremiär i Sandasjön då fiskeisättningarna kommer igång tidigare än vi trodde. Så se till att göra i ordning fiskeutrustningen och tagga till så ses vi snart vid sjön! 

Ringrostig när det kommer till fiskereglerna? Se till att fräscha upp kunskaperna här.

Fiskekort hittar ni som vanligt på iFiske.

Fram t.o.m. annandag påsk (6/4) får årskortsinnehavare fiska i sjön men efter det stänger den för alla medan vi fixar inför premiären.

Sandasjön stänger!

Från och med imorgon, 11 mars, är Sandasjön stängd. Isen börjar släppa längs den östra sidan och vårvärmen ska bara fortsätta. 

Tusen tack till alla för den här pimpelsäsongen som varade två månader och bjöd på fint fiske för många! 

Sjön är fortfarande öppen för årskortsinnehavare fram tills dess att vi börjar förbereda för vårpremiär. Vi återkommer så fort vi har mer information kring när den blir!

Tack för en fantastisk premiär!!

Trots en is som var rejält blöt, några vurpor, frusna fötter och ett par genomtrampade hål så var det många glada miner på Sandasjön på premiären! Väldigt många fick fisk, vissa sin första nånsin, flera fyllde sin kvot på kort tid och många njöt av en välförtjänt korv på vägen hem.

Kanske var Leena och Adrian gladast då de vann tävlingen och varsitt presentkort på Söders Sportfiske värt 5000 kr! Leenas regnbåge vägde 1644 gr och Adrians röding vägde 1399 gr. Stort grattis!!

Nu är säsongen äntligen igång och det blöta har nu frusit och isen är ännu bättre!

Kom ihåg att parkering nu sker på VÅR sida av Äventyrsbanan, alltså den del som är skyltad med ESFK och vetter mot vägen. Är den full hänvisar vi till den stora betalparkeringen vid Thaikiosken. Ställ er INTE på Äventyrsbanans del som vetter mot skogen. Då hindrar vi deras verksamhet.

Tack igen och skitfiske framåt!

Pimpelpremiär 4/1!!

Nu är det dags för pimpelpremiär på Sandasjön och i samband med den anordnar vi också en tävling med vinster värda 10 000kr!

Söndag den 4:e januari 2026 (ingen starttid för vanligt fiske) drar vi igång och från och med då är sjön öppen för fiske igen. Vi har inför vinterfisket satt ut 500kg röding och har under hösten också satt ut mängder med regnbåge så det finns gott om fisk!

Klubben firar 75år och i samarbete med Söders sportfiske kommer vi på premiärdagen att dela ut 2st presentkort på 5000kr i en tävling om största fisk!

Största rödingen 5000kr
Största regnbågen 5000kr

Tävlingstiden är 06:30-13:00.

Under denna tid finns det 2st vågstationer på sjön där du kan väga din fisk.

Deltagandet i tävlingen är kostnadsfritt men givetvis behöver du köpa fiskekort och följa reglerna för sjön.

Du köper fiskekort på iFiske och reglerna hittar du på hemsidan!

Det kommer finnas försäljning av korv och dryck på sjön så lämna maten hemma.

Parkering sker på anvisad plats i anslutning till Äventyrsbanan.

Ta med dig vännerna och invig vintersäsongen!

Premiärbilder från 2025

Självklart gäller ditt årskort även under isfiskesäsongen och vi tar för givet att alla som vistas på isen iakttar försiktighet och använder isdubbar!

Tusen tack till alla besökare den här säsongen!

Vi hoppas att ni haft många fina dagar med egentid eller trevligt umgänge vid sjön och att fisket varit spännande och roligt!

Från och med idag är Sandasjön stängd (även för årskortsinnehavare) och nu väntar vi in kylan som faktiskt ser ut att komma på beställning.

När vi har en fin och säker is så öppnar vi för pimpelfisket!
Vi uppdaterar läget här och meddelar så fort vi har en prognos.

Sandasjön stänger 14/11

Från och med den 14 november kommer Sandasjön att vara stängd för fiske. Vi stänger för att börja förbereda för isfiskesäsongen och vi hoppas som vanligt att vi får en bra vinter med tjock och fin is! Stängningen av sjön gäller även årskortsinnehavare och all försäljning av dagkort kommer att vara stängd. 

Inför vintern kommer vi sätta röding och den vill vi ska få vara kvar i sjön tills isen är bra.

Sista dagen att fiska för i höst är alltså torsdagen den 13 november så passa på att göra ett besök! Vi har den senaste månaden satt 700 kg regnbåge och den har varit väldigt aktiv och gett många ett spännande fiske. Ju kallare det blir i vattnet desto lättare är det ofta att fånga dem på mindre flugor/drag som tas hem långsamt. De tar ofta väldigt försiktigt och nafsar mest på större beten.

Skitfiske!

Höstlovsfiske Sandasjön

Det var ett 15-tal juniorer som kom för att fånga några av de många regnbågarna som simmar i sjön.

Det var mulet, men vi klarade oss från regn och blåst. De som fiskade med bombarda och fluga lyckades bäst, och antalet fiskar som kom upp var ca 10 st.
Ni som tog bilder får gärna skicka in dem.

En av de fångade regnbågarna behagade smita in bland grenarna till ett träd som har vält ut i vattnet. En rättsrådig fiskare strippade av sig kläderna och balanserade ut på den sjunkna stammen, och lyckades få in fisken i håven!

Tarzan