Sportfiskarna bjuder in oss klubbmedlemmar till en föreläsning om vad karpar är för fiskar, i vilka vatten dom simmar och hur man gör för att få dom på kroken.
Det blir även en genomgång av lämplig fiskeutrustning och garanterat en hel del trix och knep.
Passa på att lära dig lite och att ställa nyfikna frågor.
Igår hade vi en tävling mellan tre skolor i Enskede i castingsport.
Under vår terminen har vi besökt de tre skolorna på skoltid och haft träningar där eleverna har fått öva på att kasta prick med haspelspön. De flesta hade aldrig fiskat, och därmed inte ens hållit i ett spö, till att få till bra kast med bra poäng var en riktig utmaning. Både för elever och ledare. Skolornas personal som ansvarar för rastaktiviteter var också med och fick lära sig hur man gör. Alla skolor har även köpt in en uppsättning om 5 spön och målduk (Arenbergsduk) för att elever ska kunna öva, och ha roligt på rasterna.
Det viktiga med ett sånt här projekt är att få eleverna att hitta en ny hobby, eller tävlingsform, eller att komma in i fiske genom klubben. Risken för passiv fritid, eller tråkigt beteende minskar och är till nytta för både individen och samhället.
Hur gick det då på tävlingen? Vi hade delat upp tävlingen i tre moment; 10 kast mot Arenbergsduken, 10 kast mot en gul castingplatta, och så många kast man hinner på 3 minuter mot Arenbergsduken. 8 elever och en pedagog från vardera skola var med i lagen.
Segrade gjorde Sturebyskolan med idel tjejer i laget, tvåa blev Gubbängsskolan, och trea blev Enskedefältets skola.
Stort tack till alla elever och pedagoger, Peter från Castingsportförbundet, och Ulrika på RF-SISU!
Resultaten kommer fortlöpande att läggas ut på vår Facebooksida.
Öppet även för prova-på medlemmar.
Vi börjar med avprickning och utlåning av utrustning 9.00-9.30, sen en fiskeskola med introduktion till framgångsrikt mete, och efter det fiske mellan 10 och 13.
Det finns kompletta metspön att låna om du inte har eget.
Fångsten förvaras i keepnet (finns också att låna), och vägs sen in hos ledarna. Resultatlista med namn och vikt läggs sen ut på hemsidan. Säg till vid invägningen om det INTE är ok.
Alla medlemmar som deltar minst 3 gånger är med i en tävling om medaljer och fina priser!
Vi bjuder på fika/korvgrillning efter fisket.
Gratis för medlemmar. 60 kr för prova-på medlemmar.
Det behövs hjälpledare med bil som tar hand om fiskeutrustningen, och/eller fikat/korvgrillningen. Anmäl dig till Mårten, marten.wall@esfk.se.
Vi kastar mot en poängräkningsduk från olika avstånd. Svårt? Inte för den som har kastat mycket. Skulle man kunna tro… Prova själv får du se! Utmana dig själv. Jämför med andra.
Väldigt roligt när man väl har börjat. Vips har det gått en timme! Eller två…
Så småningom kan det bli ett klubbmästerskap. Och matcher mot andra klubbar. Och SM…
Vi kör träningarna på onsdagar på Gubbängsfältet kl 16-19, och man kommer när man kan. Sms:a Mårten på 070-491 58 72 innan kl 15 om du kommer och när.
Medlemmar som inte har fått jubileumskepsen eller Sportfiskekortet kan hämta upp dem där.
Metetävling för barn och ungdomar 14 maj på Kungsholms Strand i Stockholm. Alla får medalj!
Tävlingen är öppen både för medlemmar och icke medlemmar.
Kristi Himmelfärdsdagen, i år 14/5, kallas även Första metarda’n i den gamla Bondepraktikan.
Fiskeplats Klara sjö. Samling strax söder om S:t Eriksbron på Kungsholmen. Karta
Sammanlagd vikt av alla fiskarter utom gädda, gös och ål räknas. Vi använder keepnet att förvara fisken levande i under fisket fram till vägningen.
Kompletta 4-meters metspön och keepnet finns att låna. Gratis bete. OBS! En metrev med rätt flöte och krokstorlek ingår. Blir det trassel eller kroken fastnar någonstans finns det färdiga metrevar att köpa på plats `för 40 kr. Lämna in det trasiga.
Vi bjuder på fika efter tävlingen i väntan på prisutdelningen.
Anmälan senast 13/5 kl 19. Begränsat antal platser, så skynda, skynda med anmälan! Anmälningslänk här!
Utlämning av startkort och spön mm 9.30-10.15 (om alla siktar på 10.00 kommer det att bli körigt). Genomgång med en kort fiskeskola ca 10.25 innan fisket börjar. Sen letar man upp en plats att fiska från. Vänta alltså vid startplatsen till efter genomgången INNAN plats bokas!!
Fisketiden är 11-13. Invägning i turordning direkt efter, och prisutdelning så snart som möjligt.
Förutom medaljer till alla har vi utlottning av varupriser!
Vi har indelat klasserna i yngre juniorer: 7 t o m 11 år fyllda under 2026, och äldre junior fr o m 12 år till 18 år.
Är du nyfiken på att tävla, gillar utmaningar eller helt enkelt vill ha kul tillsammans med andra – då är Sverigecupen tävlingen för dig.
En nationell tävling för alla där man tävlar på hemmaplan och möter motståndare från hela Sverige. Oavsett om du är nybörjare eller är nyfiken på att tävla, är detta tävlingen för dig. Det är fullt fokus på glädje och utveckling. Tävlingen genomförs i tre tävlingsklasser, junior, tävlingskastare samt öppenklass. Öppen klass är för nybörjare, motionskastare, parasportare och 65+.
När anmälningstiden gått ut lottas en startordning som ett cupschema. Cupschemat, resultat och information om tävlingen kommer att läggas upp på Castingsportförbundets hemsida, www.castingsport.se/sverigecupen/
Anmälan sker via formuläret på bifogad länk,senast den 27 april.
Tävlingarna genomförs i första hand på Gubbängsfältet onsdagar kl 17-19. I annat fall enligt överenskommelse.
Redan nu på söndag 19/4 gör vi en utflykt tillsammans med Friluftsfrämjandet Söderort till Nynäshamn för strömmingsfiske. Ingen föranmälan behövs. Medtag egen matsäck.
Lördag 25 april träffas vi i Skarpnäck för att göra iordning vår utrustning. Till de planerade, och egna, meteturerna måste man vara förberedd med flertalet metevindor. Hur man än gör får man trassel eller fastnar med kroken och behöver plocka fram ett nytt tackel. Ibland går det åt flera på samma fisketur.
Vi tar med material till självkostnadspris, 30 kr/vinda. Passa på att göra många vindor! Själv har jag minst 5 vindor till varje spölängd.
Passa även på att göra pater-noster tackel till sik-, och abborfisket. 10 kr/tackel i självkostnadspris.
På söndag 26/4 åker vi ut i skärgården igen och bottenmetar sik. Denna gång till Breviksbadet utanför Åkersberga. Samling kl 8 på parkeringen vid badet. Spön finns att låna; ange vid anmälan.
Vi bjuder på korvgrillning.
Anmälan i detta formulär. Även prova-på medlemmar är välkomna.
Vi behöver hjälp med att hämta och lämna grillutrustning och utlåningsgrejor. Har du bil och tid under veckan att hämta/lämna i förvaringsboden vid Tenntorp, så hör av dig till Mårten på marten.wall@esfk.se, eller 070-491 58 72.
PS. Du har väl inte missat att Sandasjön har öppnat för säsongen?
Det blev en härlig dag med idel sol och svaga vindar i skärgården när vi fiskade efter sik. Vi var 24 deltagare som lade ut våra beten, och 4 fick känna på fisk. Mateusz tog med en egentillverkad eldtunna som fungerade alldeles utmärkt där vi grillade goda tjockkorvar.