Har ni satt i fisk? När är nästa isättning? Finns det fisk i sjön?

Vi får ofta frågor om våra fiskisättningar i Sandasjön och vi förstår det. Men svaret vi ger är alltid; ”Vi berättar inte när vi sätter i fisk”.
Förr fanns den informationen och det ledde till att fel sorts folk drogs till sjön de dagarna.
Ibland gör vi en blänkare i efterhand, exempelvis att vi är igång igen efter sommaruppehållet eller om vi anser att det kan behövas av andra anledningar. I övrigt sätter vi i fisk regelbundet men utan att redovisa det förutom på årsmöten och liknande. 

Det betyder att det ALLTID finns fisk i sjön. Vi förstår att det kan vara svårt att tro de dagar man provat allt i beteslådan eller flugasken. Men det är fiske. Ibland är fisken på hugget, ibland inte. Vi rår tyvärr inte över fiskens beteende. Att den inte nappar idag när den gjorde det igår innebär inte att sjön plötsligt blev tom. 

Sedan slutet av sommaren har vi satt över 1000 kg regnbåge och när året är slut kommer vi ha satt över 2,5 ton. Utöver det ser det också lovande ut att få rejält med röding inför vinterfisket. 
Aldrig nånsin tidigare har vi satt så mycket fisk och det beror på att vi fått en utökning på vårt tillstånd. 

Kanske har ni också lagt märke till att vi nu har ett rör i södra delen av sjön. Det är nytt för i höst och möjliggör att vi kan sätta fisk med en mindre arbetsinsats när det krävs. Vi kommer framledes alltså att kunna sätta både i norr och i söder.

Fortsätt att njuta av hösten och skitfiske på er!

Ny mejladress till Sandasjön

Vi arbetar hela tiden med att försöka förbättra upplevelsen vid Sandasjön och därför har vi nu skapat en ny mejladress. Till denna adress kan du skriva om du har synpunkter, frågor eller annat som rör Sandasjön. Då når du direkt till flera olika personer som är aktiva i klubben vilket gör att brådskande ärenden kan uppfattas snabbt.
Exempelvis om du misstänker tjuvfiske, ser att folk metar eller att någon beter sig illa. Då är vår förhoppning att vi skyndsamt kan informera tillsynspersoner som kan ta hand om det.
Våra tillsynspersoner är ofta vid sjön men ni fantastiska besökare är en enorm styrka som kan hjälpa oss!
Tillsammans kan vi skapa Stockholms trevligaste sjö!

Adressen är alltså: sandasjon@esfk.se

Vi vill även be er att ta med skräp hem och inte slänga detta i Äventyrsbanans papperskorgar. Vi är måna om att ha ett gott samarbete då vi måste samsas kring Sandasjön, så snälla hjälp oss även med detta!

I övrigt önskar vi er en riktigt härlig helg med mycket spöböj!

Nu drar vi igång hösten!

Sommaren lider mot sitt slut och vi är redo för många besökares favoritårstid vid Sandasjön. Hösten! Vår förhoppning är en lika vacker höst som förra året och vi längtar efter tidiga morgnar där vi med en kaffe i handen njuter av solens strålar som letar sig genom morgondimman!

Vi har nyligen återupptagit isättningarna och fyllde nyss på med 200 kilo fin regnbåge. Vattentemperaturen blir bättre och bättre och låg runt 17 häromdagen. Fisken har senaste veckan visat upp sig genom både lekfulla luftsprång och vak.
Fiskekorten återgår imorgon till ordinarie pris efter sommarens lågsäsong.

Skitfiske!

Höstmorgon i Sandasjön

Lägre vattentemperatur i Sandasjön!

I förmiddags uppmättes vattentemperaturen till strax under 18 grader och då väderprognosen säger att det ska hålla sig under 18 ett tag nu så är Catch & Release återigen tillåtet!
Fisken verkar också tycka om det och en hel del aktiv fisk har synts i ytan. Tänk på att vattnet ändå är relativt varmt så försök att inte drilla fisken för länge och följ våra förhållningsregler kring C&R!

Fiskgjusen såg också fiskesugen ut när den patrullerade över sjön idag!

Hög vattentemperatur i Sandasjön

Ikväll nådde temperaturen i Sandasjön 20 grader tack vara sommaren som drog igång på riktigt. Därför är det nu inte längre tillåtet att släppa tillbaka fångad fisk (Catch & Release). Syrehalten i vattnet blir för låg vid sådana vattentemperaturer. Fisken blir snabbt utmattad och klarar inte av att återhämta sig.

Skulle vädret bli sämre och temperaturen sjunka återkommer vi. Tills dess gäller förbud mot Catch & Release.

Premiärdags!

Imorgon river vi av vårpremiären i Sandasjön! Inför denna har vi satt i 500 kilo regnbåge och sedan tidigare simmar det också kvar mycket röding och äldre regnbåge.

Det är ingen speciell starttid så det kan vara en god idé att vara där tidigt. I alla fall om man vill stå på parkeringen vid Äventyrsbanan. Vår del är enbart den sida som vetter mot vägen vid anslagstavlorna. Är det fullt där får du ställa dig på betalparkeringen vid Thaikiosken eller på annat ställe. Läs mer om parkeringen på hemsidan.

Vi vill också påminna om att visa hänsyn till varandra och andra gäster. Rör gärna på dig under dagen och tänk på att du inte får fortsätta fiska alls efter att du tagit upp och behållit två fiskar. De som vill släppa tillbaka fisk (catch&release) får inte använda trekrok. Nytt sen förra året är att du max får lösa två fiskekort per person och dag. Alla regler finns samlade här.
Kortpriset är samma som förra året och du hittar dem som vanligt på iFiske.

Som vi tidigare meddelat kommer alla som nytecknat årskort för 2025 få fiska på det fr.o.m. 29 mars istället för 1 april. Det innebär inte att de som redan har giltigt årskort (förra årets som är giltigt fram till 31 mars) och även har det nya för 2025 får ta upp dubbel kvot på sina årskort. De överlappar egentligen inte. Undantaget är enbart till för att ingen med årskort ska missa den ovanligt tidiga premiären.

Nu ser vi fram emot en härlig säsong med våra spinn- och flugspön! Skitfiske!

Sandasjön stänger!

Från och med 3 mars kommer Sandasjön att vara stängd för fiske. Idag har vi fortfarande haft en fin is men nu verkar våren gör ett ordentligt försök och den värmen kan påverka isen ganska snabbt. Inom den närmsta veckan räknar vi med att isen kan gå upp tillräckligt för att behöva stänga och väljer därför att göra det i god tid.

Dagskortsförsäljningen kommer igång igen när vi har vårpremiär. Fram till isättningen inför vårpremiären har årskortsinnehavare rätt att fiska. Ni kan läsa mer om det här på hemsidan.

https://esfk.se/sandasjon/bestall-arskort/

Där finns också instruktioner om hur ni går tillväga för att köpa årskort. Observera att de gamla korten gäller fram t.o.m. 31 mars och de nya börjar gälla 1 april.

Tack alla besökare för den här isfiskesäsongen som blev ungefär två månader lång! Det kom upp mycket fisk i början för att sedan bli lite svårare. Men flera av våra besökare har lyckats lura upp, framförallt rödingarna, under hela säsongen. 

Pimpelpremiär på Sandasjön!

Äntligen är det dags för pimpelpremiär på Sandasjön!
Idag är isen kontrollerad och den mäter 9 cm fin is som lär byggas på ytterligare i det riktigt kalla och klara vädret.

Det gör att vi från och med imorgon, lördagen den 4 januari, vågar dra igång pimpelsäsongen. 

Tänk på att ALLTID HA ISDUBBAR runt halsen, alltid ha sällskap och iaktta försiktighet när ni vistas på naturis. Allt fiske och vistelse på is sker på egen risk! Var extra försiktiga runt inloppet bredvid norra bryggan där isen är tunnare.


Inför vintern har vi satt i 500 kilo röding och det simmar dessutom kvar mycket regnbåge! Vi hoppas att fisken är på hugget och att ni får en riktigt fin pimpelsäsong!
Tänk på att Catch&Release inte är tillåtet och läs igenom reglerna igen om ni är osäkra:

https://esfk.se/sandasjon/regler/

Fiskekort köper ni som vanligt på iFiske:

https://www.ifiske.se/fiske-sandasjon.htm

Skitfiske!

Ingen pimpelpremiär i helgen!

Efter dagens iskontroll har vi beslutat att INTE öppna för ispremiär på Sandasjön i helgen. Med tanke på alla plusgrader som väntas framöver i kombination med att isen inte når decimetern överallt bedömer vi att det är säkrare att vänta.
Vi vill inte släppa ut obegränsat med fiskare och barnfamiljer på isen innan vi känner oss helt trygga med läget och hoppas att ni har förståelse för det.

Av tomten får vi helt enkelt önska oss lite bättre vinterväder så att vi snart kan öppna isfiskesäsongen på ett säkert sätt!

Med det sagt vill vi passa på att önska er alla en riktigt God Jul!

Möjlig pimpelpremiär i Sandasjön

Under gårdagens kontroll av isläget på Sandasjön konstaterades att vi nu har en väldigt lovande kärnis! Det här innebär att vi från och med nu börjar titta på möjliga premiärdatum. Eftersom vädret växlar mycket och prognoserna ser lite osäkra ut kommer vi att annonsera premiären med kort varsel. Vi vill försäkra oss om att isen är mycket bra och att prognosen framgent ser okej ut innan vi öppnar. Att det emellanåt är lite plusgrader är ingen fara för en bra kärnis. Många andra faktorer spelar in.

Första möjliga datum att ha pimpelpremiär blir lördagen den 21:a december. Men 100% säkert blir det alltså inte förrän vi gjort iskontroll dagen innan! Vi tycker ändå att ni kan börja rota fram isdubbarna, göra i ordning pimpelspöna och stå redo i startgroparna!

Vi meddelar alltså på fredag i alla våra kanaler samt medlemsmejl huruvida det blir av eller inte. Så ha tålamod och håll tummarna tillsammans med oss att vi kan dra upp en regnbåge eller röding till julbordet!