Roligt strömmingsfiske i söndags

Det var riktigt roligt fiske i Nynäshamn! Det började lite trögt med enstaka strömmingar. Sen lossnade det när stimmen drog förbi! Det blev många dubbléer, tripplar, fyrlingar, och femlingar. Åtminstone ett femtiotal var! Dessutom fick vi mört, spigg, och tånglake(!).
Kjell hade turen med sig och fick en bamseströmming! 30 cm, som blir svårslagen i vår längdtävling.

Till helgen blir det metetävlingar! Se nedan.

Utflykten efter näbbgädda

Näbbgädda på Torö

Fisken som också kallas grönbena, och även horngädda i södra delarna av landet. Grönbena för att fiskens ben blir gröna vid tillagning.
Det är en riktig fighter som simmar upp till vår kust den här tiden på året. Enligt rapporter är den här!

Men idag var förutsättningarna annorlunda. Nordanvind och mulet med tidvis lite regn gjorde förmodligen att näbbgäddorna lyste med sin frånvaro.
Vi får pricka in en solig dag nästa gång!

Metet i lördags

Denna utflykt gick till Tyresö-Flaten för mete med toppknutet metspö. Det blev inga mängder, men vad gör det när det ändå nappar då och då? Det kan vara spännande på andra sätt också. Ett bottennapp visade sig vara en kräftbur, som efter viss ansträngning kom upp med en kräfta i!
Sen höll vi på ända till sena eftermiddagen innan vi bröt upp. Men inte alla! Teodor med mamma Maria, och Lukas blev kvar i hopp om att fånga den gäckande gäddan som hade gjort sig tillkänna flera gånger under dagen. Och tror ni inte att Teo (6 år) till slut lyckades få den att hugga! Längd 61 cm, och 1,2 kg. Det är virke i den grabben!

Nästa vecka blir det många aktiviteter: tillverkning av strömmingshäcklor på tisdag. På torsdag är det fisketävling för barn och ungdomar på Djurgården. På lördag försöker vi fånga näbbgäddor som kan ha nått vår södra skärgård vid det här laget. Söndagen ägnar vi åt strömmingsfiske i Nynäshamn.
Ingen föranmälan behövs. Vi bjuder på fika eller korvgrillning.

Havsöringsutflykten

I lördags åkte vi till Sandemar och prövade lyckan efter havsöring.
Det var Valborgsmässoafton, så vi blev bara fem medlemmar som frestade öringarna. Den här gången uteblev huggen i de annars goda förutsättningarna med en svag vind från sydväst.
Bättre lycka på gäddfisketuren nästa helg!

Aleksa med en fin öring från vårt förra besök

Havsöringsfisket på Utö

Den 9:e april åkte vi med Waxholmsbolaget från Årsta havsbad till Utö.
Det var en blåsig dag med kraftig sydlig vind som gjorde kastandet svårt.
Vi gick runt Gruvön och testade i någon timme innan vi sökte lä för korvgrillning.
Efter att ha ätit fortsatte vi en liten stund till, och tog sen en tidigare båt tillbaka än tänkt.

Utö

Isfisket i lördags

4 barn och 8 vuxna äntrade Glasbrukssjön, som fortfarande har 15-35 cm tjock och hård kärnis.
Tyvärr var fisket inte vad vi hade hoppats, och det var ganska få abborrar som nappade. Icke desto mindre kunde undertecknad visa upp en grann ”guldabborre” på ca halvkilot, och Paul en borre på ca 4 hekto. Annars var det bara mest 25-grammare som bet över krokarna.
Solen sken, och temperaturen hade stigit uppemot 10 plusgrader när vi tog en lunchpaus och grillade korv i det vackra vädret.
Efter en sådär 6 timmar var det dags att bryta upp. Och bege sig till nästa sjö för fiske in i solnedgången…
Nästa lördag blir det landfiske efter havsöring. Håll utkik här för info om tider och plats.

Mårten och Arne

Pimpelserien 5

På lördagen träffades vi som blev fyra till antalet. Vädret var kanon med strålande sol och svag vind. Minusgrader de senaste nätterna och några enstaka plusgrader gör att isarna håller sin tjocklek, eller t o m växer.
Anne-Marie slog till med dagens största abborre på hela 1138 gr! På det hela taget var fisket mycket bra. Som vanligt mest småfisk, men även matabborrar lite här och var. Det är roligt när det nappar!
Täby Pimpelfiskare ordnade samtidigt en öppen kula (tävling på kul), och högsta vikt blev idag drygt 18 kg. Länk.

Anne-Marie med sin stora abborre

Nyårskulan

På nyårsaftonen genomfördes en pimpeltävling efter abborre.
fiskeskolan gick vi igenom hur man läser en is, vilka grejer man använder, och hur man gör för att locka abborren till hugg. Sen fiskade vi fram till kl 14, och gick sedan tillbaka till bilarna där invägning av vår fångst gjordes. Det är bra att göra det för att kunna se hur bra det har gått jämfört med andra, och sedemera hur man utvecklas från gång till gång.
David och Erik som pimplade för första gången någonsin fick upp flera fiskar vardera. Häng med nästa gång, och lär dig abborrpimplingens magi! Se nedan.